Mixa, Luna och Livet

Alla inlägg under oktober 2012

Av Camilla Nilsson - 30 oktober 2012 19:23

Nu har snön kommit , och vi får väl se om den kommer att ligga kvar , ljusare blev det iaf.

Hundarna lever upp och blir som yra höns.

 

Bus för hela slanten , och Mixa´s svans är alltid lite utsatt

   

Dax att klippa lite tass-hår , dom var full av snöbollar när vi kom hem.

   

Det är ju inte helt lätt att fota dom små , för så fort man böjer sig ner på knä har man en sheltie-nos i trynet  , så  det får bli som det blir.


Annars är det som vanligt här hemma , dagarna rullar på.

Något som jag måste ta tag i så är det uppförande på tjejerna , dom kan verka lite ouppfostrade ibland.. hrmm..

Har börjat lite smått , så nu får dom sitta och vänta på ögon-kontakt innan maten serveras , punkt.

Luna slänger ju i sig maten , riktigt hugger efter maten , lite bättre har det blivit sen jag började med sittandet.

Nu sätter hon sig ca 1meter från mat-koppen och blå-stirrar på mig , och väntar på ett varsågod.

Mixa tar det lite lugnare vid mat-koppen , så jag får vakta så inte Luna kommer flygande och stjäl hennes mat.

Det är ju lätt till att dom får göra mycket som dom vill , för dom är ju så små och söta..

När jag hade bara Mixa var det ju lugnt , för då hände inte så mycket , men nu när man har två vill man ju ha lite ordning och reda.

När jag hade mina stora hundar skulle jag aldrig ha accepterat oreda , varken ute eller inomhus , men det är konstigt vad man kan släppa efter med små hundar.. *skäms*

Så vi har börjat med ordning och reda på promenaderna också.


Nu till annat

Idag har jag bakat hårdbröd för första gången , enkelt som bara den , både gott och nyttigt.

 

Här kommer receptet:


2dl Dinkel mjöl

1dl Solros kärnor

1dl Sesamfrön

1/2dl Linfrön

1krm Salt

1/2dl Rapsolja


Rör ihop

Häll över 2 1/2 dl kokande vatten.

Bred ut över bakplåtspapper.

Strö över flingsalt.


150 grader  i 1 timme.


Prova!!


Ha det gott alla

Av Camilla Nilsson - 15 oktober 2012 21:42

Ja Mixa hon löper ju.. och har blivit en riktig sur-tant med kort stubin.

Men det kanske inte är så konstigt med en lillasyster som har sylvassa tänder och vill busa jämt.

Även Raija får ju ta del av detta humör.

Kan se ganska roligt ut när hon blir grinig på Raija (Rottweiler/Dobberman), lilla lilla Mixa flyger på henne när hon ligger ner på golvet och Mixa står upp, och når knappt upp ändå , och lugna Raija fattar ingenting. Ser mest ut som ett frågetecken. Tur Raija är så lugn och snäll som hon är.

Mattes lilla hjärta , det är inte lätt att få sitt första löp :-)


Fröken nr 2 då..

Snäll och social som få. Busig såklart! och kelsjuk!

Hon blir överlycklig när folk vill hälsa på henne , hon tror att allt folk är till för henne. Mixa var faktiskt likadan som valp , nu kan hon gå fram ock lukta men sen är hon nöjd.


Idag har vi gjort oss en tur in till stan.

Ingen lätt promenad... koppel och hundar i ett ända virr varr..

Vi gick ner till Badhusparken och där fanns mycket spännande.. sjön , änder och allt folk.

Hundar var det ju lite över allt , men jobbigast för Luna var nog allt folk som hon inte fick hälsa på.

Så koppelträning ska vi träna , mycket.


Försöka fota tjejerna hade jag också tänkt göra , någon dag.. men nu är det natten och sovadags.


Så godnatt från oss






Av Camilla Nilsson - 10 oktober 2012 21:45

Nu har Mixa blivit stor-tjej! Hon har börjat löpa.

Har ju varit lite orolig för henne ett par dar , hon inte varit sig lik riktigt.

Hon har varit lite låg till och från på dagarna , inte ätit upp frukosten , och lite sur och grinig..

Igår när vi var och vaccinerade Luna , vilket inte var några problem , passade jag på att fråga vad dom trodde ang Mixa.

Misstänkte ju själv att löpet var på G , men man är ju lite "jönsig" , och eftersom hon är 1 1/2 år och aldrig löpt förut blir man ju lite orolig.

Men dom trodde som mig , men ville jag skulle hålla lite extra koll på henne.

Men idag kom svaret , mitt lilla hjärta har blivit stor-tjej.


Annars rullar livet på som vanligt här.

Just nu bor ju två ung-hundar och en valp här , så man kan ju lätt tro att det är fullt ös mellan alla tre om dagarna.

Men så är det inte , Raija är ju väldigt lugn av sig , och är det någon som busar så är det mina tjejer (hrmm).

Luna hon växer och växer , och är nog lika hög som Mixa nu.

Luna´s mamma var ju ganska hög , så hon kommer nog att bli en större variant av sheltie , men desto mer att älska.

Om hon blir för hög för att ställa ut så gör det inte mig något , hon är ju min lilla Luna ändå.


Nu har busarna somnat för kvällen , och jag tänker titta lite på tv´n innan sovdags.

Så ha det gott alla



Av Camilla Nilsson - 4 oktober 2012 22:20

Här har det stått still ett tag , och anledningen är trasig dator.. och telefon... samtidigt!!

Tack och lov för syrrans kille ( data-nörd:-) ) , men som småbarns-förälder som han är , så finns inte så mycket tid över. Men det fick ta den tid han behövde , för jag är otroligt tacksam för hjälpen.

Telefonen fick Elgiganten laga , det var ju garanti kvar , så det var heller inga problem.

Men man ser där vilket beroende man skapat!


Hundarna mår bra , det absolut viktigaste!

Lilla Luna växer å växer :-) Hon kommer att bli en stor tjej tror jag. Än har hon inte vuxit om Mixa , men det är nog bara en tids fråga.

Mixa är iof en liten tjej , så det är ju inte så svårt att växa om henne.

Mixa var ju ett litet vild-skinn som valp , hon pendlade mellan fullt ös och pladask så sov hon.

Luna är också busig men mest cool , mycket lugnare än vad Mixa var som liten.

På mornarna vill Luna gärna ligga och dra sig , och mysa en stund. Mixa hon vill ha frukost...nyss!! Fort ska det gå ;-)

Där ser man , vad olika dom kan vara.


Mixa har ju alltid varit ett matvrak , men sen Luna flyttade hit har hon blivit värre!

Hon är alldeles galen så fort hon hittar nåt ätbart , får hela tiden ha koll på henne när vi är ute.

Avmaskade båda tjejerna förra veckan , men än har jag inte märkt någon skillnad.


Igår for vi ut till syrran och gick en prommis i det fina vädret.

 

Ebba var ju såklart med också.

Det är inte helt lätt att få alla hundarna med på bild , samtidigt.

Suddig bild blev det också..


Imorgon är det fredag , igen.

En dag fullt med aktiviteter.

Först ska vi på travet och kolla syrrans häst , hon ska ju springa i ett uppvisnings-lopp för unghästar.

På kvällen ska jag faktiskt ut och äta , det händer inte allt för ofta , men det ska bli kul.

Är ju en hemma-råtta rakt igenom , sitter helst hemma på kvällarna och myser med hundarna ( om jag inte jobbar såklart ).


Så vi önskar alla en trevlig helg

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards